Księga wieczysta to dokument, który określa aktualny stan prawny danej nieruchomości. Nad prawidłowym uzupełnieniem tego dokumentu, czuwa Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego. W kw znajdować się będą wszystkie najważniejsze informacje, które dotyczą twojego lokalu, czyli dane o właścicielach, służebnościach oraz ewentualnych hipotekach.
Przygotowanie do sfinalizowania transakcji kupna lub sprzedaży nieruchomości jest nieodłącznie związane z wpisem do księgi wieczystej. Aby dobrze zaplanować formalności i gromadzenie dokumentów, warto zapoznać się z tym pojęciem oraz dowiedzieć się ile trwa aktualizowanie tych informacji w urzędzie. Jest to szczególnie istotne dla osób starających się o przyznanie kredytu hipotecznego, o którym informacja musi być wpisana w księdze. Wiadomo, że cały ten proces trochę trwa, ponieważ dopiero w chwili, w której hipoteka zostanie zatwierdzona w KW pojawi się odpowiedni wpis. Ten moment można uznać, za zwieńczenie całej procedury związanej z przyznaniem kredytu. Jeśli chcesz jak najlepiej się do tego przygotować sprawdź w jaki sposób złożyć wniosek o wpis do księgi wieczystej, a także ile będzie trwać cała ta procedura.
Dowiedz się więcej o naszym skupie nieruchomości
Wpis hipoteki do księgi wieczystej – najważniejsze informacje
Formalności księgowe odstraszają wiele osób, ponieważ bardzo często na zaktualizowanie wpisu do Kw czeka się parę miesięcy. Im większe jest miasto, tym gorzej wygląda ta sytuacja. Wniosek o wpis w księdze wieczystej powinien zostać złożony przez kredytobiorcę lub jego notariusza, jeśli ten sporządzał wcześniej wymagana dokumentację.
Co należy zrobić, gdy składasz wniosek jako właściciel nieruchomości? Procedura nie jest skomplikowana, wystarczy, że w siedzibie sądu zapoznasz się formularzem KW – WPIS, wniosek będzie tam dostępny. Powinieneś wydrukować go dwustronnie, w formacie A4 i wypełnić drukowanymi literami. Wraz z nim należy do sądu dostarczyć w 2 egzemplarzach, wraz z niezbędnymi załącznikami. W tym celu powinieneś zapoznać się z dokumentami, które wymienione są w artykule 95 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Prawa Bankowego.
Sprawdź także skup działek
Akt notarialny, a wpis do księgi wieczystej
Potrzebne ci będą oświadczenie o ustanowieniu hipoteki na rzecz banku, które powinno zawierać imię oraz nazwisko osoby, która nabyła prawo do zakupu nieruchomości oraz
oświadczenie z banku, które wystawiono na podstawie księgi rachunkowej. Niezbędna do tego będzie umowa, w które zawarte będą następujące informacje o ustanowieniu hipoteki: jej suma, waluta, termin spłaty oraz dokładne oznaczenie nieruchomości. Co ważne wniosek powinna złożyć osoba, na która zapisane są dokumenty. Podczas wizyty powinieneś posiadać ważny dowód osobisty, który potwierdzi twoją tożsamość oraz komplet dokumentów. Potrzebujesz m.in. umowę notarialną oraz umowę kredytową.
Wniosek o wpis do kw własności, użytkowania wieczystego lub ograniczonego prawa rzeczowego jest płatny, a opłata ta jest stałą sumą wynosząca 200 złotych. Jeśli chodzi o wpis na podstawie dziedziczenia, zniesienia współwłasności, zmiany ograniczenia praw rzeczowych, to opłata wynosi 150 złotych. Można uregulować ją w dowolny sposób, tzn. gotówkowo w kasie, bezgotówkowo przez internet lub na podstawie znaków opłaty sądowej. Formalności z tym związane są przeprowadzane w kasie sądu.
Jeśli twoja nieruchomość nie posiada księgi wieczystej, musisz koniecznie postarać się aby ją założyć. Brak kw całkowicie wyklucza możliwość ustanowienia kredytu hipotecznego, dlatego też warto odpowiednio wcześnie uregulować tę kwestię. Założenie księgi wieczystej, a także połączenie kilku nieruchomości w jednej księdze, odłączenie części nieruchomości czy zamknięcie księgi, kosztuje odpowiednio 100 złotych.
Wniosek o wykreślenie wpisu w dziale III księgi wieczystej zazwyczaj wymaga kilku miesięcy oczekiwania. W zależności od rodzaju miejscowości, głównie stopnia jej zaludnienia, może on potrwać od kilku do kilkunastu miesięcy. Może on jednak ulec przyspieszeniu, jednak nie zawsze się to udaje. Potrzebna jest do tego zgoda Sądu Rejonowego, a także naprawdę rzetelne argumenty. Wniosek o wykreślenie hipoteki wymaga przedstawienia odpowiedniego dokumentu, który wydaje bank do 14 dni od rozliczenia kredytu. Druk ten należy przedstawić potem w odpowiednim sądzie, do którego przynależy dana nieruchomość. Kiedy należy starać się o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej? Może to nastąpić m.in. po zwolnieniu z długu, spłacie wierzytelności, wygaśnięciu użytkowania wieczystego obciążonego hipoteką, spełnieniu za zgodą wierzyciela innego świadczenia w celu zwolnienia kredytobiorcy z zobowiązania, wygaśnięcia użytkowania wieczystego obciążonego hipoteką.
Księga wieczysta online – gdzie i co sprawdzić?
Warto wiedzieć, że zawsze możesz sprawdzić aktualny stan swojej nieruchomości online z pomocą ministerialnej stron ekw.ms.gov.pl. Aby się na niej zalogować, niezbędny będzie profil zaufany ePUAP. Znajdziesz tam wszystkie zmiany, jakie dotyczą twojej kw.
Chcesz sprzedać dom? Przeczytaj więcej o skup domów