Zdalna sprzedaż mieszkania

W obecnym czasie chyba niejedne właściciel lokum, który chce się go pozbyć, zastanawia się nie tylko, jak zrobić to szybko i za gotówkę, ale także a może przede wszystkim – jak sprzedać mieszkanie zdalnie? Sama sprzedaż mieszkania przez Internet raczej nie stanowi problemu. Natomiast teoretycznie większej pracy będzie wymagało to, jeśli wszystko związane ze sprzedażą chcemy załatwić zdalnie. W końcu to nie tylko sam akt notarialny i umowa sprzedaży, ale wiele innych czynności, którymi ktoś musi się zająć. Zatem, jak sprzedać mieszkanie zdalnie i czy w ogóle da się to zrobić, nie wychodząc z domu?

Sprzedaż mieszkania – od czego zacząć?

Ludzie z różnych przyczyn decydują się na sprzedaż nieruchomości. Kiedy już wpadnie nam taki pomysł do głowy, to warto pomyśleć nad lekkim odświeżeniem mieszkania oraz przygotowaniem adekwatnego opisu i zdjęć. W treści powinny znaleźć się tylko informacje prawdziwe dostatecznie wyczerpujące temat. Dokładny opis pomieszczeń, ewentualnego wyposażenia, wad i zalet domu. Fotografując wnętrze, postarajmy się wykonać jak najlepszej jakości zdjęcia, które w pełni pokażą układ poszczególnych pomieszczeń. Z kolei ustalając cenę lokalu, weźmy pod uwagę jego stan techniczny, wiek czy lokalizację. Jednocześnie z przygotowywaniem ogłoszenia sprzedażowego, dobrze jest także zacząć gromadzić wszelkie dokumenty, które są niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia transakcji.

Dokumenty, które są potrzebne do sprzedaży mieszkania

Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia ze sprzedażą zdalną, czy raczej jej tradycyjną formą, obowiązują nas pewne formalności a wraz z nimi dokumenty, które są niezbędne do przeprowadzenia transakcji. O jakich dokumentach zatem mowa? Cóż sama umowa sprzedaży w formie aktu notarialnego to nie wszystko, potrzebne będą jeszcze:

  •       numer księgi wieczystej naszego mieszkania,
  •       zaświadczenie   o tym, czy nie jest tam przypadkiem zameldowany ktoś jeszcze, oraz że mieszkanie nie jest obciążone żadnymi udziałami osób trzecich albo np. prawem do pierwokupu,
  •       zaświadczenie, że nie zalegamy z żadnymi, bieżącymi opłatami (chociażby za media),
  •       poświadczenie, że teren, na którym znajduje się nieruchomość, nie jest obszarem rewitalizacji,
  •       zaświadczenie, że nie zalegamy z opłatą za podatek od nieruchomości,
  •       jeżeli nasze mieszkanie ma hipotekę, to będą konieczne także dodatkowe dokumenty z banku (pisemne potwierdzenie i zgoda na wcześniejszą spłatę kredytu, podanie konta do spłaty, określenie wysokości prowizji, a także to, co powinno zostać zawarte na samym początku, czyli wysokość kwoty,          o którą rozchodzi się całe zadłużenie),
  •       w przypadku mieszkania spółdzielczego potrzebne będzie zaświadczenie, że nie zalegamy z czynszem i innymi opłatami oraz zaświadczenie, w którym potwierdzone zostanie nasze nabycie danego mieszkania. Przyda się także zaświadczenie, że przysługuje nam spółdzielczo-własnościowe prawo do lokum.

Musimy pamiętać także o tym, że istnieją różne sytuacje losowe, które mogą wpłynąć na to, że przybędzie nam formalności do załatwienia. Przykład? Jeżeli zmieniliśmy nazwisko (co ma często miejsce po ślubie) to w księdze wieczystej będzie widniało to stare nazwisko, o ile nie zadbaliśmy odpowiednio wcześniej o skorygowanie tego. Jakakolwiek niezgodność danych nie tylko wydłuży cały proces sprzedaży mieszkania, ale wręcz go uniemożliwi…

Jak sprzedać mieszkanie zdalnie i zrobić to skutecznie?

Sprzedaż mieszkania zdalnie wiąże się zazwyczaj z tym, że nie jesteśmy w stanie dopiąć wszystkich formalności osobiście, stąd najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji wydaje się być ustanowienie pełnomocnictwa. Naszym pełnomocnikiem może być w zasadzie każdy, kto skończył 13 lat i ma przynajmniej ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Najczęściej na pełnomocnika wybierany jest ktoś z najbliższej rodziny, a kiedy i to nie jest możliwe to jakaś inna osoba zaufana lub… prawnik. Wybierając pełnomocnika, musimy liczyć się bowiem z tym, że będzie nas on reprezentował w takim zakresie, jaki został określony w treści dokumentu pełnomocnictwa. Oznacza to więc ni mniej i ni więcej niż tyle, że wszelkie podjęte przez niego czynności w naszym imieniu będą miały taką samą ważność, jakbyśmy to my wykonywali je osobiście. Dużą rolę w sprzedaży mieszkania zdalnie odgrywa dobrze przygotowane ogłoszenie. Powinno być na tyle atrakcyjne, żeby potencjalni nabywcy, patrząc na nie, od razu kliknęli, by zapoznać się z jego treścią. Jednocześnie opis, fotografie i pozostała zawartość ogłoszenia powinny być tak skonstruowane, żeby kontrahent nie miał wątpliwości, że dobrze trafił. Mając z kolei przygotowane wszystkie dokument, otwieramy sobie natomiast drogę do szybkiego zamknięcia transakcji. Z chwilą, gdy osoba zainteresowana kupnem, będzie chciała wszystko dopiąć, to możemy to zrobić niemal natychmiast. Pamiętajmy, żeby link do ogłoszenia sprzedażowego umieścić także na swoich mediach społecznościowych i w miarę możliwości poprosić także o to rodzinę i znajomych. Na pewno zwiększymy tym sposobem zasięg swojej oferty. Być może potencjalny kupca jest bliżej, niż się tego spodziewaliśmy? Nieco trudniej sprawa wygląda w przypadku mieszkań, które niosą ze sobą jakiś dodatkowy bagaż. Tych raczej nikt nie chce tak chętnie kupić

Umowa przedwstępna sprzedaży nieruchomości – czy jest konieczna?

Warto rozważyć także sporządzenie takiego dokumentu, jeżeli nie jesteśmy do końca pewni, czy strona, z którą chcemy dokonać transakcji, przypadkiem nas nie oszuka. Przedwstępna umowa sprzedaży nie musi być sporządzona u notariusza. Jest jednak wiążąca i w przypadku, gdyby potencjalny nabywca zrezygnował, wtedy traci pewną sumę pieniędzy, która niezwłocznie trafi na nasze konto. To także swego rodzaju zabezpieczenie dla kupującego, który mając w ręku ten dokument, zyskuje pewność, że to z kolei my nie sprzedamy ukradkiem tego mieszkania komuś innemu.

Sprzedaż mieszkania zdalnie – jak to zrobić?

Decydując się na sprzedaż mieszkania zdalnie, zapewne liczymy na to, że będziemy musieli jak najmniej spraw załatwiać osobiście. Faktycznie przygotowanie treści ogłoszenia, zrobienie fotografii i wrzucenie oferty na portal z nieruchomościami, nie wymaga wychodzenia z domu. Także zgromadzenie wszelkich wiążących się ze sprzedażą dokumentów, możemy powierzyć pełnomocnikowi. Co więcej, może także on podpisać w naszym imieniu wiążącą umowę sprzedaży, która wieńczy całą transakcję. Niemniej jednak, żeby pozyskać dokument pełnomocnictwa o formie szczegółowej (bez którego nie jest możliwy żaden obieg nieruchomościami), musimy udać się do najbliższego notariusza. W wyjątkowych sytuacjach notariusz może przyjechać do nas. Ma to miejsce zazwyczaj wtedy, kiedy jesteśmy ciężko chorzy, a sprawa wymaga pilnie jakiegoś dokumentu notarialnego. Być może w przyszłości możliwe będzie wystawianie aktów notarialnych całkowicie zdalnie z komputera w kancelarii notariusza z podpisem elektronicznym, pełną weryfikacją i przesłania bezpośrednio na nasz komputer. Taki elektroniczny dokument były równy na mocy prawa do swojego papierowego odpowiednika. Na razie jednak to tylko marzenia. Jak więc widać, sprzedaż mieszkania zdalnie jest jak najbardziej możliwa. Jednakże nie da się zrobić tego, nie wychodząc z domu w ogóle. Musimy, chociażby udać się do kancelarii po pełnomocnictwo w formie aktu notarialnego i mogą nas z tego wyręczyć jedynie szczególne okoliczności…

Kiedy warto skorzystać ze skupu nieruchomości?

Skup nieruchomości to dobre rozwiązanie, kiedy zależy nam na pewnej i szybkiej sprzedaży z gotówką od ręki lub błyskawicznym przelewem. Większość skupów posiada swoją stronę internetową i działa także online. Stąd wszelkie niezbędne informacje możemy zyskać praktycznie bez wychodzenia z domu. Poza tym skup często nie potrzebuje nawet oglądania oferowanej nieruchomości. Tego typu rozwiązanie sprawdza się również wtedy, gdy nieruchomość, którą zamierzamy sprzedać, jest raczej problemowa (to może dotyczyć sytuacji zadłużenia, złego stanu technicznego, mieszkania z lokatorem, prawa pierwokupu, prawa dożywocia, problemów spółdzielczych albo czyiś udziałów w tymże mieszkaniu). Generalnie te sytuacje mogą być przeróżne i nawet najlepszy pełnomocnik może nie zdziałać nic, kiedy mieszkanie jest czymś obciążone. Zwłaszcza wtedy z pomocą może przyjść skup nieruchomości. Masz mieszkania na sprzedaż? Na co więc jeszcze czekasz, skorzystaj już dziś z oferty skupu!

Jeśli chcesz sprzedać nieruchomość szybko i za gotówkę, wypełnij formularz, a otrzymasz ofertę zakupu w ciągu 24H!


    [honeypot website]

    DODATKOWE INFORMACJE

    Miejsce postojowe
    Winda
    Balkon / taras
    Komórka lokatorska / piwnica
    Osobna jasna kuchnia

    Aby wycenić pozostałe rodzaje nieruchomości (dom, działkę, lokal użytkowy, budynek, poddasze itd.) skontaktuj się z nami za pośrednictwem formularza kontaktowego lub telefonicznie